Att utbilda sig till lärarassistent har inte bara gett Rana en yrkesutbildning utan också mycket på det personliga planet. Att hon började studera först som 39-åring upplever hon bara som positivt.
Kursen riktar sig till den som vill använda sig av ett pedagogiskt och stödjande förhållningssätt i arbetet med barn och ungdomar samt med ett etiskt och lösningsfokuserat arbetssätt verka för att varje skolelev blir sedd och hörd.
Kursen kan ses som dels en yrkeskurs (på eftergymnasial nivå), dels en förberedande utbildning inför studier på lärarprogrammet vid någon av landets högskolor/universitet.
Metod/Pedagogik
Utbildning omfattar teori och arbetsplatsförlagt lärande (praktik). Praktiken utgör 25 procent av den totala utbildningstiden på skolor i antingen kommunal eller privat regi.
I utbildningen, liksom i Litorina folkhögskolas hela verksamhet, ingår som naturlig del att engagera sig och aktivt delta i exempelvis studerandeinflytandearbetet eller arbetsgrupper. Vi arbetar även integrerat mellan olika kurser på skolan.
Mentorssamtal: För att på bästa vis stödja varje deltagare – men även rusta för kommande yrkesliv – erbjuds mentorsamtal i utbildningen. Dessa sker både i grupp och enskilt och syftar till att stämma av mål, utveckling och resultat.
Besök gärna kursens sida på vår webbplats. Där kan finnas mer information.