Rebecka Wallin och Behice Tosun läser yrkeskursen Elev- och lärarassistent. För dem har den tidiga praktiken avgörande betydelse för att lättare kunna koppla momenten i utbildningen till konkreta situationer.
En lärarassistents arbetsuppgifter varierar mellan skolor och åldersgrupper, men framför allt ska lärarassistenten komplettera lärare så att de kan ägna mer tid åt undervisning. Det kan innebära att stötta elever enskilt och i grupp, men även att vara insatt i lärares arbete för att avlasta på andra sätt. Utbildningen till lärarassistent är en bred, eftergymnasial utbildning som riktar sig till arbete inom grundskola, gymnasium samt anpassad grund- och gymnasieskola. Förutom att arbeta som lärarassistent kan du även arbeta som ex. elevassistent, resurspedagog, studiecoah, mentor m.m.
Kursupplägg och innehåll
Utbildningen sker via distans, med genomgångar och seminarier via webben. Vi har även 9 obligatoriska dagsträffar varav 4 dagar är i Borlänge och de andra obligatoriska dagarna sker via webben. Studierna innebär en blandning av självstudier, skriftliga inlämningar, gruppdiskussioner, grupparbeten, praktiska övningar samt praktik. Du som student förväntas ha tillgång till egen dator utanför skolan. Innehållet delas upp i olika moment, däribland fördjupning och praktik. De olika delarna är framtagna i samråd med FLiS (Folkhögskolor med lärarassistentutbildning i samverkan) som arbetar för att stärka utbildningens kvalitet och anpassning för skolornas behov. Innehållet är bland annat:
Skolans organisation och uppdrag
Kunskap om skolans ramverk är viktiga för lärarassistenten. Det handlar om lagar, förordningar, och andra styrdokument. Området ska ge förståelse för hur läroplaner och kunskapskrav hänger ihop med skolans uppdrag och roll i samhället. Det historiska perspektivet lyfts fram för att förklara skolans förutsättningar och struktur idag.
Ledarskap
Kunskap om olika slags ledarskap och hur det påverkar lärandet är viktigt i mötet med elever. Området innefattar förståelse för grupprocesser, relationsskapande, ledarskapets vikt vid konflikthantering samt utveckling av det egna ledarskapet.
Pedagogik, lärande och utveckling
För att kunna assistera lärare och stötta elever krävs förståelse för undervisningens villkor. Det innebär insikt i lärarens arbete med planering, genomförande och efterarbete. Området handlar även om lärandeprocesser, pedagogiska teorier och utvecklingspsykologi.
Anpassningar och särskilt stöd
Elever har olika förutsättningar och behov. För att kunna stödja lärare och elever behövs kunskap om olika svårigheter som elever kan möta, samt olika stöd som kan ges. Specialpedagogik och kompensatoriska hjälpmedel är en del av innehållet.
Beteende och socialt samspel
För arbete i skolan behövs förståelse för barn- och ungas livsvillkor. Området fokuserar särskilt socialpsykologi och socialpedagogik. Människors behov av tillhörighet, grupprocesser, identitetsskapande och risker för utanförskap är en del av innehållet.
Kommunikation och konflikthantering
Studiero och trygghet är grundläggande för alla skolor att arbeta med. Lärarassistenter kan särskilt vara med och stärka detta arbete. För detta krävs förståelse för konflikthantering, strategier och kunskap om kommunikationens betydelse vilket är en viktig del i utbildningen.
Dokumentation och administration
Pedagogisk dokumentation är en tidskrävande uppgift för lärare och mentorer. Vad som dokumenteras, varför och hur är en del av innehållet. Även mentorsrollen lyfts i detta område; att stötta och ha översiktligt ansvar för elevers studiegång samt vara länk mellan hem och skola.
Pedagogisk professionell utveckling
Obligatorisk praktik genomförs under minst 8 veckor, för att utveckla och fördjupa kunskaper och förståelse för arbetet skolan.
Fördjupningsarbete
En fördjupning görs inom eget valt område kopplat till yrkesrollen där teori och praktik kopplas samman.