Lärar-och elevassistent med inriktning socialpedagogik distans Borlänge

Ansökan stängd
Skola:
Brunnsvik folkhögskola
Plats:
Borlänge - Dalarnas län
Längd:
1 år
Studietakt:
100%
Kurstyp:
Profilkurs, Distanskurs
Ansök senast:
Ansökan är stängd

Lediga platser: Nej

Antagningsvillkor: Ha fyllt 18 år, 3-årig gymnasieexamen eller motsvarande med behörighet för yrkeshögskola, särskild behörighet: i Svenska 2/Svenska som andraspråk 2, bifoga personligt brev, CV med referenser, samt medverka vid intervju.

Studiestödsnivå (CSN): Eftergymnasial nivå (B1)

Internat: Nej

Kurstid: 26 aug 2024 - 13 jun 2025

Träffar:
4 obligatoriska träffar
5 obligatoriska nätträffar

Kostnader: En läsårsavgift på 700 kr/termin, vilket inkluderar förtäring vid de obligatoriska träffarna, programlicenser m.m. Kostnader för studieresor och litteratur tillkommer. Kostnad för studielitteratur är ca 2000 kr (nypris) som deltagaren köper själv. 

Kontakt: Jenny Hjälte

Telefon: 0243 33 01 16

E-post:
jenny.hjalte@brunnsvik.se

Vill du arbeta i skolan och göra skillnad för barn och unga? Som lärarassistent är ditt främsta fokus att stärka elevers förutsättningar till lärande, utveckling och socialisation i skolan. 

En lärarassistents arbetsuppgifter varierar mellan skolor och åldersgrupper, men framför allt ska lärarassistenten komplettera lärare så att de kan ägna mer tid åt undervisning. Det kan innebära att stötta elever enskilt och i grupp, men även att vara insatt i lärares arbete för att avlasta på andra sätt. Utbildningen till lärarassistent är en bred, eftergymnasial utbildning som riktar sig till arbete inom grundskola, gymnasium samt anpassad grund- och gymnasieskola. Förutom att arbeta som lärarassistent kan du även arbeta som ex. elevassistent, resurspedagog, studiecoah, mentor m.m. 
 
Kursupplägg och innehåll
Utbildningen sker via distans, med genomgångar och seminarier via webben. Vi har även 9 obligatoriska dagsträffar varav 4 dagar är i Borlänge och de andra obligatoriska dagarna sker via webben. Studierna innebär en blandning av självstudier, skriftliga inlämningar, gruppdiskussioner, grupparbeten, praktiska övningar samt praktik. Du som student förväntas ha tillgång till egen dator utanför skolan. Innehållet delas upp i olika moment, däribland fördjupning och praktik. De olika delarna är framtagna i samråd med FLiS (Folkhögskolor med lärarassistentutbildning i samverkan) som arbetar för att stärka utbildningens kvalitet och anpassning för skolornas behov.  Innehållet är bland annat:

Skolans organisation och uppdrag 
Kunskap om skolans ramverk är viktiga för lärarassistenten. Det handlar om lagar, förordningar, och andra styrdokument. Området ska ge förståelse för hur läroplaner och kunskapskrav hänger ihop med skolans uppdrag och roll i samhället. Det historiska perspektivet lyfts fram för att förklara skolans förutsättningar och struktur idag.

Ledarskap
Kunskap om olika slags ledarskap och hur det påverkar lärandet är viktigt i mötet med elever. Området innefattar förståelse för grupprocesser, relationsskapande, ledarskapets vikt vid konflikthantering samt utveckling av det egna ledarskapet.

Pedagogik, lärande och utveckling
För att kunna assistera lärare och stötta elever krävs förståelse för undervisningens villkor. Det innebär insikt i lärarens arbete med planering, genomförande och efterarbete. Området handlar även om lärandeprocesser, pedagogiska teorier och utvecklingspsykologi.

Anpassningar och särskilt stöd
Elever har olika förutsättningar och behov. För att kunna stödja lärare och elever behövs kunskap om olika svårigheter som elever kan möta, samt olika stöd som kan ges. Specialpedagogik och kompensatoriska hjälpmedel är en del av innehållet.

Beteende och socialt samspel
För arbete i skolan behövs förståelse för barn- och ungas livsvillkor. Området fokuserar särskilt socialpsykologi och socialpedagogik. Människors behov av tillhörighet, grupprocesser, identitetsskapande och risker för utanförskap är en del av innehållet.

Kommunikation och konflikthantering
Studiero och trygghet är grundläggande för alla skolor att arbeta med. Lärarassistenter kan särskilt vara med och stärka detta arbete. För detta krävs förståelse för konflikthantering, strategier och kunskap om kommunikationens betydelse vilket är en viktig del i utbildningen.

Dokumentation och administration
Pedagogisk dokumentation är en tidskrävande uppgift för lärare och mentorer. Vad som dokumenteras, varför och hur är en del av innehållet. Även mentorsrollen lyfts i detta område; att stötta och ha översiktligt ansvar för elevers studiegång samt vara länk mellan hem och skola.

Pedagogisk professionell utveckling
Obligatorisk praktik genomförs under minst 8 veckor, för att utveckla och fördjupa kunskaper och förståelse för arbetet skolan.

Fördjupningsarbete
En fördjupning görs inom eget valt område kopplat till yrkesrollen där teori och praktik kopplas samman.

Detta förväntas kursdeltagaren kunna efter avslutad kurs

För godkänd utbildning ska lärarassistenten visa sådan kunskap och färdighet som krävs för att självständigt och i grupp kunna arbeta i skolans verksamhet. Lärarassistenten ska kunna arbeta utifrån skolans värdegrund, styrdokument och FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna och FN:s barnkonvention.  

Kunskaper och förmågor
Efter avslutad utbildning kan deltagaren redogöra för skolans uppdrag och villkor, samt är i sin yrkesroll förtrogen med de processer som ingår i skolans dagliga arbete.  

Deltagaren uppvisar kunskap och förmåga att möta barn och ungdomar samt arbetar för att få dem att växa och utvecklas. Lärarassistenten identifierar behov på individ-, grupp- och organisationsnivå för att komplettera och avlasta verksamheten. 

Utbildade lärarassistenter visar på organisationsförmåga och kan planera, utföra och vidareutveckla givna uppdrag.  

Ansvar och självständighet
Utbildade lärarassistenter agerar som en positiv och ansvarstagande förebild i skolan.  

Lärarassistenten samverkar med elever, lärare och andra professioner på ett effektivt och ändamålsenligt sätt.  Lärarassistenten kan självständigt och i samarbete med arbetslag och elevhälsoteam utföra arbetsuppgifter inom yrkesområdet. Lärarassistenten är även förtrogen med närliggande yrkesgrupper och känner till när dessa bör ta över arbetet.  

Lärarassistenten kan reflektera kring sina behov av fortsatt utveckling i och kring yrkesrollen och det egna ledarskapet.  

Intyg
Efter genomförd kurs erhålles intyg som visar att deltagaren genomfört och uppnått de mål och innehåll som finns beskrivet för kursen samt utifrån FLiS kriterier. 

Skolorna som är med i FLiS har gemensamma mål, riktlinjer och innehåll  för att upprätthålla kvalitet och utveckla utbildningen. Nivåan är eftergymnasial, motsvarande SEQF 5. 

Fler kurser inom: Lärarassistent

Barnen är vår framtid. De är världens bästa människor!

Att utbilda sig till lärarassistent har inte bara gett Rana en yrkesutbildning utan också mycket på det personliga planet. Att hon började studera först som 39-åring upplever hon bara som positivt.

Läs hela artikeln

Brunnsvik folkhögskola

Brunnsvik folkhögskola är en av Sveriges största och är verksam i Borlänge som är vår huvudort. Vi har även en filial i Gävle och sedan sommaren 2018 finns vi även i vår ursprungliga by: Brunnsvik! Vår huvudman är Arbetarnas Bildningsförbund (ABF) och Landsorganisationen (LO) i samverkan med den regionala arbetarrörelsen. 

Läs mer om skolan

Postadress:
Brunnsvik folkhögskola
Wallingatan 15
784 34 Borlänge

Telefon: 0243-33 01 00
E-post: info@brunnsvik.se
Webbadress: http://www.brunnsvik.se/