Att gå en konstkurs på folkhögskola kan vara både ett första steg mot en drömutbildning på konsthögskola och en tid då du växer som människa. Ida och Moa går andra året i bild och konst på Region Uppsalas folkhögskola i Wik. Ida vill söka till bildlärare efter utbildningen, medan Moa drömmer om att satsa på speldesign.
Vi vill utveckla ditt seende, konstnärliga språk och den egna förmågan att ifrågasätta och vidga perspektiven vad gäller konst, samhälle och omvärld.
Gemensamt för både grundutbildningen och projektåret är föreläsningar, workshops och aktuella utställningar där du får möta verksamma konstnärer och samtidskonst. Allt arbete sker med kontinuerlig handledning. Utöver olika presentationstekniker praktiserar vi att reflektera över både det egna och andras arbeten. Gemensamt arbetar vi även utifrån ett tema som sträcker sig över större delen av läsåret.
Projektåret är en naturlig fortsättning att söka till från grundutbildningen men går även att söka direkt för dig med ettårig konstutbildning eller motsvarande. Du söker med ett eget projekt att fördjupa dig i som presenteras i en utställning i slutet av läsåret. Med fokus på ditt arbete väljer du kurser efter ditt behov med möjlighet att fördjupa dig i teknik, idé och metod.
Halland är en region med ett utvecklat kontaktnät av museer, kollektivverkstäder och konsthallar som utbildningen samarbetar med och som alla ligger inom en timmes resväg. Skolan skall vara en del av det nav som utgör Hallands konstliv. Undervisningen bedrivs periodvis i dialog och utbyte med ovan nämnda plattformar.
Kursplan
Läsåret är organiserat i ämnes- och temainriktade perioder uppdelat veckovis i kortare och längre block. Undervisningen är uppdelad i kurser och i enskilda samtal med lärarledd handledning. Självständigt arbete är kontinuerligt schemalagt när det inte är gemensamma aktiviteter t.ex. kurser.
Aktuella samtidskonstnärer och gästföreläsare bjuds in till skolan. Utställningsbesök och studiebesök på konstinstitutioner och konstresor. Genom studiebesök ges perspektiv på nationell och internationell konst.
Kursinnehåll:
- Fördjupning i teknik, material och metod
- Workshops
- Fördjupning av det egna konstnärliga arbetet med individuell handledning
- Grupphandledning
- Arbete kring ett längre gemensamt tema med fri teknik
- Utveckla din förmåga att kritiskt reflektera kring ditt och andras arbete både muntligt och i text
- Konstteoretisk och konsthistorisk orientering
- Konstnärsyrkets villkor och möjligheter
- Vägledning i att göra arbetsprover/portfolio för att kunna söka vidare till högre utbildning
- Planering och arbete mot utställning med sökt projekt som presenteras vid läsårets slut
Möjlighet att delta i konstskolans övriga kurser med uppgifter:
- Teckning
- Måleri
- Animation
- Ljud
- Rörlig bild
- Fotografi
- Skulptur, objekt, installation
- Formtagning och gjutning
Utrustning för foto, ljud och videobaserade arbeten finns att låna.
Kursmål
En viktig del av studierna är att vi tillsammans arbetar med ett inkluderande förhållningssätt och ger varandra stöd. Utbildningen förutsätter jämställdhet, delaktighet och allas lika värde.
Vi skapar ett tryggt rum för diskussioner och processer som tillåter att kritiskt ifrågasätta och reflektera över invanda normer och strukturer. Utbildningen vill främja den egna förmågan att kunna påverka sin livssituation och delta i utvecklingen av ett hållbart samhälle.
Efter utbildningen kan deltagaren förväntas ha grundläggande kännedom och färdigheter i:
- Teckning, måleri, skulptur, fotografi, rörlig bild, ljud och animation
- Platsspecifik gestaltning, performance och idébaserad konst
- Metoder och tekniker för två- och tredimensionell gestaltning
- Att kunna utveckla, presentera och gestalta idéer självständigt
- Planering, genomförande och deltagande i utställningar
- Att kritiskt reflektera över egna och andras arbeten och sätta det i relation till etiska val i frågor om konstnärlig frihet och ansvar
- Kännedom om arbetsvillkor och försörjningsmöjligheter
- En inblick i konstscenen nationellt och internationellt
- Färdigheter i säkerhet och miljömedvetenhet i val av material och utrustning
Så ansöker du
- När ansökan är öppen, klickar du på knappen ”Ansök här"
- Logga in i Schoolsoft. För att ansöka behöver du ett konto – om du inte har ett kan du enkelt skapa ett genom att klicka på ”Registrera dig här”
- Fyll i dina uppgifter i Schoolsoft och bifoga de bilagor och betygsdokument som efterfrågas
- Skicka in din fullständiga ansökan innan sista ansökningsdatum
I ansökan bifogar du:
- Personligt brev
- Arbetsprover och beskrivning av arbetsproverna
- Två referenser
- En kopia av senaste skolbetyg
- Ett personbevis från Skatteverket (skatteverket.se)
Projektbeskrivning
- Beskriv din idé till det konstprojekt som du vill arbeta med och utveckla under hela läsåret (Max en halv A4/250 ord)
Skisser
- För att se hur du arbetar och få bättre förståelse av din projektidé vill vi att du bifogar skisser till ditt fördjupningsprojekt.
- Bilder sparas i följande format: JPG max 3 MB.
- Video- och ljudfiler bifogas genom att du skriver i länk t.ex. till Vimeo, Youtube. Maxlängd för varje film- och ljudverk är 3 minuter.
- Sammanställ skisser och text i en och samma PDF.
Beskrivning av skisser
Bifoga även PDF som beskrivning arbetsproverna.
- Storlek
- Årtal
- Övrig relevant info du anser viktig.