Ola Gustavsson går fritidsledarlinjen på folkhögskola. En varierande utbildning som innehåller allt från psykologi till isvaksbad.
När du genomgått utbildningen kommer du bättre kunna leda och aktivera människor genom ett främjande arbetssätt. Du kommer att vara väl insatt i hur du skapar och bedriver olika projekt, både med och för människor i olika åldersgrupper. Du kommer ha en bredare och djupare teoretisk grund för ditt fortsatta arbete med människor inom allt ifrån skola och öppen fritidsverksamhet till sociala insatser och olika delar av civilsamhället. Liksom vår helfartsutbildning (Fritidsledarubildningen Socialtpedagogiskt perspektiv) präglas även distansutbildningen av vårt fokus på relationer, hälsa och fritid, allt utifrån ett främjande socialpedagogiskt perspektiv.
Under utbildningen ger dina yrkeserfarenheter viktiga bidrag till de uppgifter, diskussioner och projekt som vi jobbar med. Ditt arbete som fritidsledare är samtidigt din praktik där du får möjlighet att ute i verksamheten pröva de teoretiska kunskaper du förvärvar hos oss.
Utbildningen är 2 år och på halvfart (50%). Den innehåller 12 obligatoriska träffar på plats i Karlskoga (så kallade närträffar) då vi möts och startar upp- och avslutar kurser, tar del av inspirerande föreläsningar samt umgås och utbyter tankar och erfarenheter. Närträffarna är förlagda till 3 helger utspridda över varje termin. Mellan närträffarna bedrivs studierna på egen hand, emellanåt i samverkan med dina kurskamrater, via Google Workspace som är skolans lärplattform, det är därför viktigt att du har en dator med tillgång till internet.
Utbildningen riktar sig till dig som är minst 25 år under ansökningsåret och är anställd som fritidsledare eller motsvarande sedan minst tre år på minst 50% tjänst inom fritidsområdet samt kommer att inneha tjänst kommande två år (som det ser ut i dagsläget).
Detta måste intygas, så därför ber vi dig hämta ett av oss utformat arbetsgivarintyg och får det ifyllt av din arbetsgivare innan du går vidare till ansökan. Detta intyg bifogar du inskannat din ansökan eller skickar via brev till oss. Intyget hittar du längre ner under dokument.
Många tidigare deltagare berättar att de fått högre lön och erbjudits mer kvalificerade tjänster efter utbildningen.
Läs mer om din behörighet här:
Du skall för att kunna antas ha behörighet för högskolestudier. Du har grundläggande behörighet om du har:
- godkänt på minst 2250 gymnasiepoäng
- godkänt på 90 procent av kurserna på en fullständig gymnasial vuxenutbildning
- en utbildning från en folkhögskola som ger grundläggande behörighet
- en utländsk motsvarighet till gymnasieutbildning.
Detta innebär i korthet att du har motsvarande godkänd nivå i sju kärnämneskurser:
- Svenska A och B, eller Svenska som andraspråk A och B
- Engelska A
- Matematik A
- Samhällskunskap A
- Naturkunskap A
- Religionskunskap A
- Historia A
Studieområden
Människans växande och livsvillkor
Området ska, utifrån beteendevetenskapliga teorier och perspektiv, ge kunskap om människans utveckling, uppväxt- och livsvillkor. Vi läser om tro och kultur samt om hälsa och funktionsvariationer.
Samhälle, fritidskulturer och fritidsarbete
Blocket ska, utifrån samhällsvetenskapligt och idéhistoriskt perspektiv, studera enskildas och gruppers möjligheter avseende delaktighet, makt, resurser och trygghet. Här finns ämnen som samhälls- och rättskunskap, sociologi och främjande förhållningssätt.
Ledarskapsutveckling
Inom detta område studeras ledarskapets olika former, förhållningssätt och förutsättningar samt grupprocesser och grupputveckling i ett socialpsykologiskt och etiskt perspektiv. Inom detta område läser vi socialpsykologi, pedagogiskt ledarskap samt utepdedagogik, där en av närträffarna utgör den större delen av denna praktiska kurs.
Fritidsarbetets metodik
Blocket ska genomlysa yrkesroll och yrkesområde ur ett didaktiskt socialpedagogiskt perspektiv, där särskilt de informella lärprocesserna och folkbildningspedagogiken fokuseras. Vi läser om ungdomskulturer och fritidsgårdsmetodik samt om den öppna verksamheten på fritidsgård. Vi lär oss arbeta praktiskt med hantverk samt IT och andra media. Vi läser om fritidshemmet och fritidspedagogens uppdrag.
Fritidskultur och fritidsarbete som forskningsfält
Området ska presentera grunderna i kvalitativa och kvantitativa metoder inom samhälls- eller beteendevetenskaplig forskningsmetodik. Inom detta område studerar vi fritidsvetenskap, fritidsforskning och rapportskrivning.
Närträffar
Under närträffarna blandas föreläsningar med redovisningar, introduktioner och fördjupande diskussioner kring kursernas innehåll såväl som deltagarnas erfarenheter från arbete ute på fältet.
Praktik
Din nuvarande anställning är din praktikplats och pågår alltså under hela utbildningen.