Det blev intensiva och utmanande år på folkhögskola för Isabel Neib. I dag är hon artist, producent och labelboss. Hon beskriver sin musik som kontrastrik och elektronisk ”happy/sad pop”. Foto: Loella Billner
Musik på Lunnevad
Kursens innehåll
Under vecka 4 har vi repvecka och vecka 5 åker alla på turné. Du planerar upplägg, turnérutt och väljer musik tillsammans med de andra i din turnégrupp. Inspirerande gästlärare undervisar regelbundet på den klassiska inriktningen, där kammarmusik är i fokus. I slutet av andra studieåret får du tillsammans med dina kurskamrater göra din examenskonsert. Våra större ensembler är kammarkör, kammarorkester, blåsorkester och stråkorkester. Här får du möjlighet att öva upp samspel, notläsning, gehör samt att musicera under erfarna dirigenter. Vi gör ett flertal konserter varje år – ibland i projektform tillsammans med andra orkestrar, körer och musikutbildningar.
Kursbeskrivning
Huvudinstrument alla inriktningar
På lektionerna jobbar vi med grundläggande teknik, tonbildning och musikaliskt uttryck. Du får också grundläggande kunskaper i din genres specifika musikaliska språk. Vi arbetar med också med ergonomi och övningsteknik. Lektionerna är individuellt utformade med utgångspunkt från din nivå och dina mål.
Biinstrument alla inriktningar
Inga förkunskaper krävs. Lektionerna utformas i samråd med din lärare.
Musikaliskt hantverk alla inriktningar
Här jobbar vi med att förbättra gehöret samt lär oss den musikteori som är nödvändig för att fungera som musiker i en ensemble; grundläggande musiklära såväl som arrangering. Vi jobbar i grupper om 1-5 deltagare, gruppsammansättningen baseras på din poäng vid teori- och gehörsprovet under antagningsveckan.
Klassisk inriktning
Kammarorkester/Stråkorkester
Kammarorkester och Stråkorkester syftar till att praktiskt öva och utveckla musikalisk medvetenhet, sammusicerande, förmågan att lyssna såväl som att uttrycka sig musikaliskt. Vi strävar efter en blandad repertoar, utifrån den konstellation som finns att tillgå, för att man ska få möta den klassiska musikens praxis gällande framförande, tekniker, historia, struktur, funktion och tradition. Repertoaren och repetitionerna planeras med sikte på ett flertal konsertframträdanden under året. Vi gör även kontinuerligt samarbeten med andra orkestrar utanför skolan.
Kammarmusik
Kammarmusik är en central del i undervisningen där du möter olika lärare och instrumentkonstellationer. Vi utgår från att variera repertoar, sammansättning och storlek på ensemblerna mellan de olika perioderna i förhållande till de instrument som finns att tillgå. Under vårterminen sker en av kammarmusikperioderna i form av en turné, där respektive turnégrupp på egen hand planerar, bokar spelningar och repeterar tillsammans.
Musik och samhälle
På lektionerna lyssnar vi på och pratar om klassisk musik från olika epoker; hur musiken låter och varför den låter som den gör.
Gemensam lektion klassisk inriktning
Gemensam lektion innebär undervisning i större eller mindre instrumentgrupper. Formen är ett långsiktigt led i att successivt lära sig konsten att stå på scen. I gemensam lektion ingår moment där du aktivt tränar på att framträda, interagera, kommunicera, lyssna, ge och få feedback. Först i mindre grupp (ex träblås/stråk/sång osv) och sedan tutti (klassisk inriktning), till interna konserter (för musiklinjens och skolans elever och personal) och slutligen externa konserter (för och med utomstående). Den pedagogiska tanken är öva på att ge och få konstruktiv feedback som bidrar till din utveckling såväl speltekniskt som framförandemässigt för att skapa en bra grund inför kommande konsertframträdanden. Vi har varje år en Artist in Residence som du möter i masterclassform såväl solistiskt som kammarmusikaliskt.
Scenisk beredskap
Scenisk beredskap handlar om att, ur pedagogiska-, metodiska-, ergonomiska- och musikaliska aspekter, bidra till din utveckling vad gäller rytmik, röst- och kroppsspråk, entré och sorti, presentation, rumslig och scenisk närvaro, ergonomi, dramatisering, mental träning och avspänning, Kort och gott så jobbar vi med den kommunikativa beredskapen inför mötet med publiken.