Markus tycker att det behövs fler vuxna som kan hjälpa unga till en meningsfull fritid. Och han vet redan vad han själv vill göra efter fritidsledarutbildningen.
Utbildningens innehåll
Fritidsledare i socialpedagogiskt arbete är en tvåårig eftergymnasial yrkesutbildning som omfattar studier på 80 veckor. I utbildningsplanen finns ett antal kursområden som vi arbetar med i block:
Jag & grupp, Fritidsledaren i öppen verksamhet, Ledarskap med främjandefokus, Fritidsledaren som ledare, Projekt & projektplanering, Fritidsledaren i skolan, Fritidsledaren som pedagog, samt forskning. I dessa block ingår följande:
* Psykologi
* Socialpsykologi
* Socialpedagogik
* Funktionsvariation
* Arbetsplatsförlagt lärande
* Sociologi; etnicitet, kön, klass
* Omvärldsorientering
* Arbetsrätt
* Ledarskapsteorier
* Gruppsykologi
* Process- och projektledning
* Pedagogik
* Öppen verksamhet; kommun, organisation och förening
* Drama
* Metod
* Utomhuspedagogik
* Kreativa metoder
* Information & kommunikationsteknik
*Rörelse & hälsa
* Sex- och samlevnad
Fritiden som forskningsfält
* Forskningsmetodik
* Fördjupningsarbete
Arbetsplatsförlagt lärande
Under hela utbildningen finns praktiken närvarande. Fritidsledarutbildningen är en yrkesutbildning och det är därför viktigt att sambandet mellan utbildningens teoretiska innehåll och yrkeslivets praktiska verklighet tydliggörs. Praktiska inslag i utbildningen är t ex introduktionsveckor med friluftsliv och vinterutbildning. Studiebesök och gästföreläsare används också för att låta teori och praktik mötas. Vi stimulerar våra studerande att i samarbete med olika organisationer genomföra kontinuerlig ledarskapspraktik.
Under första året ingår 8 veckors heltidspraktik, oftast förlagd till kommunal fritidsverksamhet. Under andra året ingår också 8 veckors arbetsplatsförlagt lärande, men då med ett friare val av praktikplats.
Pedagogisk inriktning
Vår pedagogik utgår från tvärvetenskaplighet, tillämpning och verklighetsnära studier. Vi arbetar för att bryta upp de traditionella ämnesgränserna och istället arbeta lösningsfokuserat i kursområden kring samhället, människan och hennes livsvillkor.
Vi vill koppla ihop en god teoretisk grund med relevant praktik till en helhet och hitta en balans i utbildningen som stimulerar till kreativitet och förnyelse.
Vi vill ta tillvara de studerandes egna kunskaper, färdigheter och erfarenheter för att tillsammans under demokratiska arbetsformer få träna förmågan att arbeta med människor med skilda utgångspunkter.
Studiefokus
För oss är det viktigt att i utbildningen särskilt fokusera på frågor och metoder som stimulerar de blivande fritidsledarna att utgå från människors möjligheter och därigenom stärka de faktorer som befrämjar sammanhang, delaktighet och mening; ett folkbildande uppdrag.
Kurstider
Utbildningen är tvåårig med 40 veckor/läsår.