Det var en kurs på Kalix folkhögskola som gav Sandra Brunnström modet att våga satsa på en karriär som illustratör. Senare i höst debuterar hon med sin första barnbok.
Kursen ”Att skriva argumenterande” syftar till att öka deltagarens kunskap och lust att skriva argumenterande texter och på så sätt bidra till den allmänna debatten och det offentliga samtalet.
Under kursens gång ges redskap och möjligheter att utveckla språket och tänkandet vilket bidrar till både den egna bildningsprocessen och gruppens utveckling. I kursen får du öva på att tolka texter och argument och att skriva varierande typer av argumenterande texter i olika typer av medier. Kursen har sin utgångspunkt i deltagarens egna livssituation och gruppen kommer genom erfarenhetsutbyte, reflektion, samtal och diskussioner att växa och lära tillsammans. I kursen kommer du också att lära dig hur du omvandlar dina känslor, tankar och åsikter till argument som med kraft påverkar omgivningen.
Kursinnehåll
- Retorik
- Texten som hantverk
- Textens struktur
- Textanalys
- Budskapsanpassning
- Stilistik
- Olika typer av texter
- Färdighetsträning
- Målgruppsanpassning
- Sociala medier
- Etik
Syfte
Kursens syfte är att öka deltagarens medvetenhet om vad som kännetecknar en strukturerad argumentation, vilka delar denna består av, hur man formulerar den, samt utvecklar deltagarnas färdigheter att på olika typer av plattformar och i publikationer författa argumenterande, lättlästa och målgruppsanpassade texter.
Arbetssätt
Kursen genomförs på distans med fjärrundervisning i zoom. Kursdagar utgörs av två digitala, schemalagda och lärarledda lektioner i grupp varje vecka (tisdagar och torsdagar 17:00-19:45).
Albins pedagogik bygger på gemenskap, sammanhållning och aktivt deltagande och passar dig som vill utvecklas, växa och vara en del av det gemensamma lärandet. Kursinnehållets olika delar praktiseras företrädesvis genom föreläsningar och i gruppdiskussioner, samt med mellanliggande praktiska uppgifter som kan ligga till grund för analyser och samtal vid kommande lektioner. Det är också deltagarna som kontinuerligt definierar såväl gruppens som individuella behov, varpå det finns en god möjlighet till att anpassa kursens innehåll till vad som framkommer eftersom. Gruppens deltagare stimuleras också till att under kursens gång publicera sig i tidningar och på sociala medier, varför deltagarna också får möjlighet att diskutera reaktioner på texterna under kursens gång.