Ola Gustavsson går fritidsledarlinjen på folkhögskola. En varierande utbildning som innehåller allt från psykologi till isvaksbad.
Målgruppen för ledarutbildningen är unga människor som vill lära sig mer om ledarskap och själv utvecklas som ledare. Unga människor som vill utmanas, utrustas och växa i ledarskap och tjäna Gud genom att leda andra utifrån en lokal församling eller kristen organisation. Det är positivt om kursdeltagarna har gått en bibelskola innan, men det är inget krav. Ledarutbildningen fokuserar på ledarskap och förutsätter en viss grundläggande bibelkunskap och förståelse av den kristna tron.
Syftet med kursen är att ge unga ledare en biblisk förståelse för kristet ledarskap och grundläggande verktyg för ledarrollen samt genom personlig handledning och möjligheter att prova på och växa i kristet ledarskap rusta dem för ett liv i lärjungaskap, ledarskap och tjänst i Guds rike. Fokuset är inte främst på året som kursdeltagare utan framtiden, och inte på teoretisk kunskap utan på att lära genom att göra och reflektera.
Ledarutbildningen har som mål att ge unga människor utbildning, redskap och möjligheter att växa i ledarskap genom
- gemensamma utbildningsveckor med undervisning i ledarskap, ungdomskultur, själavård, bibelkunskap med mera.
- handledd utbildningstid i team knuten till en verksamhet, och på så vis skapa möjlighet till lärande genom reflektion och handledning.
Team och handledning
OBS ”Innan man ansöker till ledarutbildningen behöver man ha ordnat med en handledare i församling, eller annan möjlig samverkande part, som är beredd att ta emot och skapa förutsättningar för distansveckorna under läsåret.”
Att varje kursdeltagare är en del av ett team och har en handledare är helt avgörande för kursen. Det är genom att processa och reflektera över allt det som möter kursdeltagaren som lärandet ska ske. Handledaren är ansvarig för att hjälpa kursdeltagaren att reflektera över den undervisning de får och de erfarenheter som görs. Genom att följa kursdeltagaren på nära håll genom utbildningens olika delar kan handledaren ge viktiga perspektiv och vara ett stöd i kursdeltagarens utveckling. Handledningen av kursdeltagaren gäller alla delar av utbildningen: undervisning, kurslitteratur och studieuppgifter, de praktiska uppgifterna i verksamheten samt den personliga tron och lärjungaskapet.