Odla mer - Fördjupningskurs i odling

Träffar:
8 obligatoriska träffar
15 obligatoriska nätträffar

Plats för kursen: Vi har praktiska moment i Mittskåne, Höör och Sösdala. Du behöver sannolikt bo i Skåne för att på ett rimligt sätt kunna ta dig till kursplatserna. Vi planerar samåkning så att det ska gå för de flesta att ta sig med tåg.

Kostnader: Undervisningen är avgiftsfri, men kostnad för kurslitteratur tillkommer. För deltagande krävs tillgång till dator och internet.

Kontakt: Karin Jansson

Karin.Jansson@holmafolkhogskola.se

För dig som redan har odlat en del ätbart men vill skala upp och bli ännu mer självförsörjande. Kursen riktar sig också till dem som vill odla tillsammans och starta gemensamhetsodlingar.

Kursen Odla mer syftar till omställning och mindre konsumtion. Genom att odla en dag i veckan kan man bli självförsörjande på grönsaker, frukt och bär vilket kan göra det möjligt att minska sitt beroende av yrkesarbete. Kursen inriktar sig på odling på ytor mellan 500 kvm upp till 5000 kvm. Huvudinriktning är grönsaksodling men vi tar också upp odling av frukt, bär, nötter, frön, perenna grönsaker och kryddväxter.

Kursen består av digitala lektioner en kväll i veckan (2 timmar) och praktisk odling (6 timmar) varannan lördag. De digitala lektionerna innehåller föreläsningar, diskussioner och grupparbeten. På de praktiska lektionerna går vi igenom olika praktiska moment och prövar på hur odling ser ut i lite större skala. De praktiska momenten sker i huvudsak på Holma folkhögskola, Höör, och på Sambrukets gård Ankhult, utanför Sösdala.

Kursmoment

• Skala upp och effektivisera sin odling
  •  Småskaliga maskiner (hjulhacka, tvåhjulstraktor, såmaskin, bevattningsanläggning)
  •  Effektiv frilandsodling av grönsaker
  •  Odling i växthus
  •  Perenna grönsaker
  •  Frukt-, nöt- och bärodling
  •  Göra egen jord, komposter
  •  Gödsel, täckodling, gröngödsling
  •  Förökning av växter
  •  Studiebesök

Digitala lektioner: Tisdagar 18.00-20.00 (15 tillfällen)

Praktiska lektioner: Varannan lördag 9.30-16.30 (8 tillfällen)

Kurslitteratur: En del av litteraturen är på engelska

Antagningskriterier: Sökande måste fylla 18 år senast det kalenderhalvår då kursen startar och en fullständig ansökan måste skickas in. Vid fler ansökningar än platser på kursen kommer vi att göra ett urval utifrån nedanstående kriterier (utan inbördes ordning):

Vi prioriterar deltagare som

•  Har tidigare erfarenhet av grönsaksodling till självhushållning
  •  Har tillgång till en odlingsplats eller gård.
  •  Driver gemensamhetsodling eller vill starta upp en
  •  Vill skapa ett mer självförsörjande liv och minska sitt förvärvsarbete

Kursen på skolans webbplats (öppnas i nytt fönster) https://www.holmafolkhogskola.se/odla-mer-fordjupningskurs-i-odling/

Nu har jag hittat det som verkligen passar mig

Marta Schubert hade tidigare testat på flera olika utbildningar och yrken. Det var först när hon började på Utemiljökursen på Angered folkhögskola som hon kände att hon hittat rätt. Och utbildningen ledde till jobb direkt.

Läs hela artikeln

Holma folkhögskola

Holma folkhögskola arbetar för en hållbar värld. Vi är en skola i Skåne med inriktning mot hållbarhet, ekologisk odling, permakultur och omställning. Vi driver utbildningar som ger praktisk och teoretisk kunskap om till exempel kretsloppsanpassade system för livsmedel, energi och boende. Alla våra kurser innehåller praktiskt arbete som till exempel odling.

Läs mer om skolan

Holma 135