Den här kursen är för dig som vill arbeta med att skapa oförglömliga upplevelser inom turism, event, resor, butiks-, hotell- och servicebranschen. Inom kultur och utbildning samt även digitalt.
Den hjälper dig att utveckla yrkeskunskaper inom service, kundbemötande och kommunikation på både svenska och engelska.
Kursens mål
Målet med kursen är att du efter avslutad utbildning ska vara anställningsbar inom besöksnäringen eller kunna gå vidare till högre studier inom service, turism och ledarskap. Du kommer att ha stärkt din förståelse för branschnormer och arbetsmarknadens krav samt ha utvecklat din förmåga att bygga relationer och hantera kunder på ett professionellt sätt.
Utbildningens innehåll
Kursen består av fyra delmoment.
Kundbemötande och serviceFokus är på hur du skapar positiva kundupplevelser, hanterar olika typer av gäster och bemöter dem på ett professionellt sätt. Du lär dig kommunicera effektivt både verbalt och icke-verbalt samt att hantera svåra situationer.
Praktik (APL) och arbetslivserfarenhet
Kursen innehåller praktik (Arbetsplatsförlagt Lärande, APL). Genom praktiken får du möjlighet att använda dina kunskaper i verkliga arbetsmiljöer, antingen i våra lokaler eller hos en av våra samarbetspartners.
Marknadsföring och digitala verktyg
Fokus på digital kompetens och hur du kan använda sociala medier, digitala plattformar och onlineverktyg för att marknadsföra och kommunicera upplevelser. Lär dig hur du når ut till kunder på ett effektivt sätt och bygger en positiv digital närvaro för verksamheten.
Ledarskap och självledarskap
Genom praktiska övningar och teoretiska kunskaper får du förståelse för ledarskapets roll i serviceyrken. Lär dig hur du leder team och hanterar stressfyllda situationer samtidigt som du utvecklar ditt eget självledarskap för att nå dina mål.
Så här går studierna till
Kursen bygger på praktiskt arbete och teoretiska studier. Du arbetar både individuellt och i små grupper, där ni kontinuerligt utvärderar era framsteg och applicerar era kunskaper i riktiga service- och kundmöten. Vi uppmuntrar samarbete och ett lösningsorienterat förhållningssätt, med stöd från våra samarbetspartners.
Stödjande insatser under kursen
Validering av yrkeskompetenser utifrån OCN-metoden (Open College Network), enligt Nordiskt Valideringsforum
Studiemotiverande insatser
- Specialpedagog
- Kurato
- Studie- och yrkesvägledare
Examinationsformer
- Skriftliga och/eller muntliga redogörelser efter varje delmoment
- Teoretisk (med praktiskt moment) i form av slutlig examination i ett offentligt sammanhang