Markus tycker att det behövs fler vuxna som kan hjälpa unga till en meningsfull fritid. Och han vet redan vad han själv vill göra efter fritidsledarutbildningen.
Arbetssättet under kursen är processinriktat, praktiskt, teoretiskt väl förankrat och med klar koppling till vardagen. Vi kommer att arbeta med alla metoder/verktyg under utbildningen både individuellt och i grupp.
Kursen vänder sig till dig som:
Är ledare/chef eller skulle vilja bli det.
Vill öka din förmåga att hantera och utveckla arbetsgrupper och individer.
Vill få fördjupade kunskaper om dig själv som ledare och individ.
Vill bli bättre på att kommunicera och hantera konflikter.
Vill ha ett nätverk av nya kollegor.
Utbildningsgruppen blir en viktig del i studierna. Har du en grupp på hemmaplan kommer även den kunna bli ett viktigt verktyg.
Basområden i kursen är utvecklande ledarskap, gruppers utveckling, personliga drivkrafter, coaching i ledarskapet, kommunikation (feedback, medarbetarsamtal, svåra samtal), konflikthantering (metoder att förebygga och hantera), värdegrundsarbete, möteseffektivitet, kvalitetssäkring, uppföljning och årsplanering.
Utöver detta får du 2 individuella coachsamtal där dina behov styr innehållet.
Efter avslutad utbildning får varje deltagare ett kursintyg med kursmomenten redovisade vid minst 80 % närvaro och om uppgifterna är fullgjorda.
Kursinnehåll:
Del 1- Introduktion
Samarbetet i gruppen grundas och vi lägger upp hur arbetet ska gå till under terminen. Förberedelser och genomförande av första coachsamtalet. Ni börjar med era personliga handlingsplaner.
Följande teorier och verktyg introduceras och är sedan återkommande röd tråd i arbetet under kursen:
Susan Wheelans forskning om gruppers utveckling IMGD (The integrated Model of Group Development - Medarbetarskap och ledarskap kopplas till teorin
Utvecklande Ledarskap enligt Försvarshögskolans modell
Självskattningsinstrumentet SDI (Strength Deployment Inventory) del 1. Du får göra en kartläggning av dina Personliga styrkor och drivkrafter.
Feedback som utvecklingsverktyg i vardagsarbetet
Förväntningar för att uppnå mål
Förtroendefullt samarbete – 5 samarbetsfärdigheter
Del 2 – Ledarskapet
Utvecklande ledarskap i praktiken
Effektivitetspyramiden kopplat till Susan Wheelans 10 nycklar till effektivitet
Förändringsledning
Reflektion som metod
Aktivt lyssnande/coachande samtal, grunderna i ett coachande ledarskap
Frågor och förhållningssätt i medarbetarsamtal
Möteseffektivitet - upplägg och arbetsmetoder
Beslutsfattning, situation och konsekvens
Ledningsgruppen och organisationen
Balans arbete och fritid
Del 3
Diskrimineringsgrunder
Normkritik
Värdegrundsarbete
Intressebaserad problemlösning
Självskattningsinstrumentet SDI del 2. Du får göra en kartläggning av ditt beteende i konflikt.
Konfliktdefinition, konfliktstilar, förebyggande kommunikation
Del 4
Verktygen i utbildningen
Metoder för uppföljning av gruppers arbete med verktygen i fokus
Vikten av ledning, styrning och rutiner kring kvalitetsuppföljning
Upplägg av ett arbetsår
Kursutvärdering
Avslutande arbete med den personliga handlingsplanen med inriktning på arbetet efter kursen