Markus tycker att det behövs fler vuxna som kan hjälpa unga till en meningsfull fritid. Och han vet redan vad han själv vill göra efter fritidsledarutbildningen.
Kursen vänder sig till dig som arbetar ideellt eller professionellt med ungdomar och som använder samtalet för att stödja unga i att hitta inre motivation till att förändra sin situation. Deltagare på kursen arbetar ofta inom stödjande organisationer i civilsamhället, idrottsföreningar, socialtjänst, skola, LSS, HVB och SiS. Många arbetsgivare godkänner kursen som fortbildning inom det egna yrkesområdet.
Motiverande samtal och KBT i förändringsarbete
MI går ut på att skapa motivation till förändring, medan KBT handlar om hur förändringen ska gå till. Kursen syftar till att utveckla kunskaper i att kombinera dessa metoder för att uppnå bättre resultat i socialt arbete.
Motiverande samtal (MI, Motivational interviewing) är en specifik samtalsmetod och ett förhållningssätt med syfte att uppnå ökad motivation till beteendeförändring. Ursprungligen utformades den av psykologerna William R. Miller och Stephen Rollnick. Idag används den brett inom bland annat socialt arbete för att höja den egna motivationen till beteendeförändringar.
KBT, kognitiv beteendeterapi, är ett samlingsbegrepp för olika psykoterapier som med grunden i inlärningsteori och kognitionspsykologi verkar för att främja psykisk hälsa. KBT handlar om att identifiera, utmana och förändra beteenden som ställer till det för individen och/eller hennes omgivning.
Syftet med kursen är att du i praktiken ska utvecklas i dina färdigheter att bemöta och leda de unga du möter i deras förändringsprocesser. Kursen lägger därför stor vikt vid självutveckling där du genom ökad teoretisk kunskap, praktiska övningar och självreflektion förbättrar dina färdigheter att tillämpa MI och KBT i socialt arbete.