
Jag drömmer om att göra skillnad
Markus tycker att det behövs fler vuxna som kan hjälpa unga till en meningsfull fritid. Och han vet redan vad han själv vill göra efter fritidsledarutbildningen.
Lediga platser: Nej
Antagningsvillkor: ● Du arbetar med ungdomar professionellt eller ideellt. ● Du har tillgång till dator. ● Du har möjlighet att: träna på att hålla samtal med unga utanför familjen. delta 4 x 2 dagar (8 dagar) på Tollare + en introdag, digitalt eller på Tollare.
Studiestödsnivå (CSN): Gymnasienivå (A2)
Internat: Ja
Kurstid: 7 jan 2025 - 5 jun 2025
Träffar:
8 obligatoriska träffar
1 obligatorisk nätträff
Kostnader: Kostnader för kursen finns att läsa om på vår hemsida, www.tollare.org
Kontakt: Charlie Sanrell
E-post:
charlie.sanrell@tollare.org
Arbetar du med ungdomar, professionellt eller på din fritid? Vill du utveckla dina samtalsmetoder och tekniker så att du kan hjälpa dem att hitta sin egna väg framåt? Då är det här kursen för dig!
Kursen vänder sig till dig som arbetar ideellt eller professionellt med ungdomar och som använder samtalet för att stödja unga i att hitta inre motivation till att förändra sin situation. Deltagare på kursen arbetar ofta inom stödjande organisationer i civilsamhället, idrottsföreningar, socialtjänst, skola, LSS, HVB och SiS. Många arbetsgivare godkänner kursen som fortbildning inom det egna yrkesområdet.
MI går ut på att skapa motivation till förändring, medan KBT handlar om hur förändringen ska gå till. Kursen syftar till att utveckla kunskaper i att kombinera dessa metoder för att uppnå bättre resultat i socialt arbete.
Motiverande samtal (MI, Motivational interviewing) är en specifik samtalsmetod och ett förhållningssätt med syfte att uppnå ökad motivation till beteendeförändring. Ursprungligen utformades den av psykologerna William R. Miller och Stephen Rollnick. Idag används den brett inom bland annat socialt arbete för att höja den egna motivationen till beteendeförändringar.
KBT, kognitiv beteendeterapi, är ett samlingsbegrepp för olika psykoterapier som med grunden i inlärningsteori och kognitionspsykologi verkar för att främja psykisk hälsa. KBT handlar om att identifiera, utmana och förändra beteenden som ställer till det för individen och/eller hennes omgivning.
Syftet med kursen är att du i praktiken ska utvecklas i dina färdigheter att bemöta och leda de unga du möter i deras förändringsprocesser. Kursen lägger därför stor vikt vid självutveckling där du genom ökad teoretisk kunskap, praktiska övningar och självreflektion förbättrar dina färdigheter att tillämpa MI och KBT i socialt arbete.
Detta förväntas kursdeltagaren kunna efter avslutad kurs
Kursen på skolans webbplats (öppnas i nytt fönster) https://www.tollare.org/kurser/motiverande-samtal-och-kbt---kombinera-metoder-i-socialt-arbete
Fler kurser inom: Ledarskap / Projektledning Projektledare Social inriktning Socialt arbete
Jag drömmer om att göra skillnad
Markus tycker att det behövs fler vuxna som kan hjälpa unga till en meningsfull fritid. Och han vet redan vad han själv vill göra efter fritidsledarutbildningen.
Tollare folkhögskola är en internatskola med läsårslånga kurser för cirka 120 elever. Det finns dessutom plats för distanskurser, korta kurser och konferenser. Tollare ägs och drivs av IOGT-NTO. Skolan erbjuder därför en unik frizon, där friheten från alkohol och andra droger är naturlig och självklar.
Postadress:
Tollare folkhögskola
Åhlbergs väg
132 49 Saltsjö-Boo
Telefon:
08-505 686 00
E-post:
folkhogskola@tollare.org