Spelindustrin är en av Sveriges snabbast växande industrier och sysselsätter tusentals personer.
På Kristinehamns folkhögskola kan du läsa en 2-årig yrkesutbildning där du, efter avslutad utbildning har en unik möjlighet att arbeta som spelutvecklare på så väl lokala som internationella spelföretag.
Många väljer också att efter utbildningen starta sina egna spelstudios.
En stor del av utbildningen fokuserar på att skapa kontakter inom näringslivet. För den som önskar ges det i år 2 möjligheten att besöka events och spelkonferenser, nationellt och internationellt.
En yrkesutbildning för spelbranschen
Målet är att du ska få grundläggande kunskaper och kompetens för att antingen gå rakt ut i arbetslivet antingen som anställd eller egenföretagare eller söka dig vidare till andra yrkesförberedande spelutbildningar, direkt efter avslutad utbildning.
Under utbildningens gång kommer du få producera minst tre spel och arbeta upp din portfolio. Du kommer även att få pitcha idéer och spelkoncept i skarpt läge inför en extern jury bestående av yrkesverksamma aktörer. I utbildningen ingår studieresor och det finns möjlighet till praktik på spelföretag.
Spel <3 innovation
Utbildningen är ett samarbete mellan Kristinehamns folkhögskola och projektet The Great Journey på Innovation Park i Karlstad.
Utbildningen är framtagen i samverkan med spel- och innovationbranschen. Karlstad Innovation Park är en mötesplats för innovativa samarbeten där till exempel spelutvecklare samlas för att inspirera varandra.
Utbildningens innehåll i Indiespelsutvecklare
År 1
Här lär du dig grunderna för speldesign och utveckling genom föreläsningar och praktiska moment. Bland annat får du en grundläggande kunskap inom speldesign, programmering, grafik och spelmusik.
År 2
I denna kurs får du chansen att fördjupa dig inom spelutveckling. Du blir introducerad till 3D, Unity, och mer komplex speldesign. Kursen avslutas med att du bland annat får chansen att göra praktik eller alternativt jobba på ett eget spelprojekt. Här ges du också möjlighet att utarbeta din egen portfölj. Under år 2 genomför klassen en en resa till ett välkänt spelkonvent.
Utbildningen främjar både kreativitet och strukturerat arbete i projekt.
- Konkret produktion av spelprojekt med stöd av föreläsningar.
- Pedagogiken "learning by doing - learning by reflection".
- Moment av presentationer/pitchar för gäster, både interna och externa från spelbranschen, som bedömer inlämningsuppgifter, spelproduktioner och ger personliga kommentarer.
Varje utbildningsmoment innehåller teori, föreläsning, inspiration, praktisk produktion och presentationstillfälle. Momenten är indelade veckovis (20 timmar) med successiv fördjupning och/eller nytt verktyg. Föreläsningarna ges på plats och/eller via distans samt efterföljs med inlämnings-/produktionsuppgifter. Handledning ges både vid utbildningstillfällena och digitalt. Utöver föreläsningar av handledarna kommer gästföreläsare, olika aktörer inom de kreativa näringarna och datorspelsbranschen, att bidra till utbildningen.
Delkurserna går in i varandra och tillämpas i respektive spelprojekt. Ytterligare kurser/delar kan tillkomma efter behov.
- Game design
- 2D Grafik
- Introduktion till spelutveckling
- 3D Grafik och audiovisuella effekter
- Level design och miljöer 2D/3D
- Unity och C#
- Portfolio och entreprenörskap
- Grunderna företagsbildning
- Spelprojekt 1-3
- Praktik
Föreläsningar sker på både svenska och engelska.
Vidareutbildning efter avslutad kurs - Fasttrack
För dig som tidigare gått Indiespel eller har liknande kunskaper finns möjligheten till en vidareutbildning där du och ditt team utbildas i konsten att utveckla och promota er spelidé. Kursen är ett sammarbete mellan Kristinehamns folkhögskola och The Great Journey. För vidare information se:
https://www.thegreatjourney.se/fasttrack
Antagningskriterierna till kursen är följande:
- 3-årig gymnasieutbildning mot yrkeshögskola eller motsvarande. Validering av arbetslivserfarenhet är möjlig.
- Tidigare kunskaper och erfarenheter inom spelutvecklarområdet och pogrammering är meriterande.
- Ambitions- och motivationsnivå bedöms i det personliga brevet.