Spelmusik - Game Audio Design
Game Audio Design hjälper dig att utveckla dina färdigheter för ett framtida yrkesliv som kompositör och/eller ljuddesigner inom spelbranschen. Kursen utgörs av ett flertal block med olika fokusområden som består av genomgångar, övningar, praktiskt arbete och slutuppgifter. Dessutom ligger stort fokus på de olika spelprojekt vi genomför under året. Vi har ett nära samarbete med kursen Indiespelutveckling här på Hola folkhögskola men också med Dataspelsutveckling på Ädelfors folkhögskola.
På Game Audio Design ligger inte fokus enbart på musikkomposition. Vi tror på mångsidighet och det gör branschen också. Kunskap och färdigheter inom Ljuddesign och Foley möjliggör en bredare yrkesroll och gör dig till en ovärderlig tillgång.
Skolan har ett antal studior utrustade med datorer (PC), MIDI-klaviatur och programvaror som Cubase, Sibelius, Komplete, East West Hollywood Orchestra, Musescore mm. Du får dock gärna använda din egen dator och DAW om du så önskar.
Ett äventyr väntar dig på kursen Game Audio Design!
Kursinnehåll;
- Komposition
- Musikens funktioner i spel
- Orkestrering och instrumentation
- Musikteori
- Inspelning och mixning
- Ljuddesign och foley
- Implementering och middleware
- Spelprojekt
- Komposition för film, cinematics och trailers
Ansökan
Du ansöker via Schoolsoft där du först skapar en användare och sedan fyller i ansökningsformuläret. Utöver ansökan vill vi att du lämnar in:
Minst två egna kompositioner i inspelat format (mp3 eller wav). Det går också bra att skicka in noter på egna verk, inkludera då en matchande ljudfil.
En kort processbeskrivning av dina valda kompositioner (t. ex. hur du gick tillväga, var du fick inspiration, vilka programvaror du använt osv).
Ett kort personligt brev där du berättar om din musikaliska bakgrund.
Alla filer laddas upp via ansökningsformuläret i Schoolsoft eller skickas direkt till jonolo001@edu.rvn.se