Kursen tar sin utgångspunkt i bildningens styrkeområden, dess koppling till det demokratiska samhällets ständiga utveckling och behovet av att begreppsligt synliggöra de lärdomar som det demokratiska arbetet hela tiden erbjuder runt om i landet.
Ämnet Samhällspedagogik och dess koppling till bildning
Ämnet samhällspedagogik är själva kärnan i kursen och kan ses som folkhögskolans ”grundämne”. Det sätter fokus på de grundpelare som måste till för att forma den demokratiska lärmiljö skolorna vill erbjuda. Ämnet lyfter fram fem ambitioner:
- Att arbeta för att stärka deltagarnas aktiva medborgarskap.
- Att tillsammans med deltagarna utveckla en demokratisk och värdestyrd lärandekultur.
- Att ständigt arbeta med de pedagogiska arbetsformerna.
- Att ha en nära samverkan med det omgivande samhället.
- Att som pedagog och deltagare kontinuerligt arbeta med språket och hela tiden systematisera de egna lärdomarna begreppsligt.
Ett speciellt fokus kommer under kursen vara att arbeta med punkt 5, språket och formandet av den egna personliga praktiska yrkesteorin. Däri ligger den professionella bildningsresan och det pedagogiska upplägget är format som ett stöd i formandet av den egna personliga yrkesteorin.
Målgrupp:
Lärare
Tid:
Kursen är nätbaserad och innehåller 10 digitala träffar varannan vecka med början 4 februari 2025 och avslutas 10 juni 2025. Varje pass äger rum mellan kl. 13.00 – 16.00.
Kursansvarig
Lasse Fryk är före detta lektor vid institutionen för socialt arbete vid Göteborgs universitet. Han är utbildad socionom och har i rollen som pedagog varit verksam i över 30 år inom universitetet (socionom- och lärarutbildningen). Sen 1986 varit en av de ansvariga för den till Hammarkullen/Angered fältförlagda filialen (socionom- och lärarstudenter). Ledningen för Lärarutbildningen gav 2002 Fryk och forskaren Bo Forsén i uppdrag att utveckla ämnet Samhällspedagogik.Från 2003 – 2010 ansvarade de för utvecklingen av en mer samhällstillvänd del av lärarutbildningen helt i linje med folkhögskolans ambitioner. Det är därför naturligt att folkhögskolan låter sin praktik ge nya och kraftfulla konturer till ämnet.
Upplägg
Kursstrukturen har fyra delar:
- Varje pass inleds med en 45-minuters föreläsning från kursansvarig.
- Därefter följer ett enskilt moment där var och en får tid att fånga upp vilka teman eller vilka begrepp i föreläsningen du fann speciellt intressanta.
- Vi möts i grupper om fyra för att ta del av varje persons tankar.
- Vi möts i hela gruppen för ett avslutande samtal.
Efter varje träff får kursansvarig ha en text på max en sida som behandlar en situation i vardagen som deltagaren reflekterat över. Du kommer inte att få personliga svar på dessa texter. Däremot kommer de att resultera i en skriftlig text från kursledaren inför varje moment och ge inspiration till nästa träffs inledande föreläsning. De teman vi kommer att avhandla under kursen kretsar kring de fem pelarna i Samhällspedagogiken.