Att gå en konstkurs på folkhögskola kan vara både ett första steg mot en drömutbildning på konsthögskola och en tid då du växer som människa. Ida och Moa går andra året i bild och konst på Region Uppsalas folkhögskola i Wik. Ida vill söka till bildlärare efter utbildningen, medan Moa drömmer om att satsa på speldesign.
Keramik
På kursen keramik får du lära dig hantverket från grunden. Under året går vi igenom många olika tekniker och du får med dig hantverkets stora bredd.
Du får stora möjligheter att fördjupa dig inom hantverket och att använda kunskapen både praktiskt och teoretiskt.
Kursen ger goda kunskaper och erfarenheter inom det keramiska hantverket och förbereder dig för fortsatta studier men fungerar också bra om du vill starta egen verksamhet inom området keramik.
Kursinnehåll
Kursen är uppdelad i både praktiska och teoretiska moment som vävs samman och fördjupas över tid. Kursens praktiska moment innebär övning i det keramiska hantverket. Den kreativa processen anpassas efter dina individuella behov. Teoretiska kursmoment kompletterar de praktiska för att på så vis skapa en ökad förståelse kring arbetsprocess och hantverk.
- Knådning
- Tumning
- Kavling
- Ringling
- Drejning
- Dekoration
- Glasering
- Ugnspackning
- Verkstadshygien
- Glasyrteori
- Historia
- Bränningsteori
- Reflektion
- Formanalys
- Färg och form
Arbetssätt
Kursupplägget bygger på tematiskt arbete med utgångspunkt i form, teknik och bränning i kombination med teoretiska moment. Under året kommer du få en egen arbetsplats/drejskiva som du har fri tillgång till även utanför lektionstiden. Verkstaden är öppen för dig på kvällar, helger och lov.
Hantverkshuset har stora, ljusa och rymliga lokaler och är utrustad med ett välfyllt glasyrrum, elugn, gasugn samt en egen ugnsgård med vedeldade keramikugnar.
För att utvecklas under utbildningen och slutföra dina projekt kan du behöva arbeta i verkstaden utanför din lärarledda undervisningstid. Det ger stora möjligheter till lärande mellan olika kunskapsnivåer och ett socialt sammanhang inom klassen och mellan skolans verkstäder.
En viktig del i kursen är mötet som sker mellan deltagare och pedagog under arbetet i verkstaden. Tillsammans genom samtal och ett aktivt deltagande förmedlas kunskapen om teknik, teori och praktik. Målet är att skapa en demokratisk och inkluderande lärmiljö.