Sandra Löfstedt arbetar som studieinformatör på folkhögskola.nu och svarar på dina frågor och funderingar. Foto: Miriam Steinbach

Högskoleprovet en vinstaffär för dig som går på folkhögskola

Finns det något sätt att förbättra sina chanser att komma in på universitet och högskola efter Allmän kurs? Svar: ja! Genom att göra högskoleprovet konkurrerar du i ytterligare en urvalsgrupp om de eftertraktade platserna till din drömutbildning. Sandra Löfstedt, studieinformatör på Folkhögskola.nu, berättar hur det funkar.

Folkhögskolans behörighetsgivande kurs, Allmän kurs, finns på landets alla folkhögskolor och riktar sig till dig som inte är klar med din grundskole- eller gymnasieutbildning.

När du har läst färdigt Allmän kurs får du dels ett studieomdöme, dels ett behörighetsintyg som gör att du kan söka studier på universitet, högskola eller yrkeshögskola. Du och alla andra som söker från en folkhögskola utgör tillsammans en egen urvalsgrupp.

– Det betyder att du bara jämförs med andra som kommer från folkhögskolan vid ansökan till högskolan, berättar Sandra.

Varför kan det vara bra att göra högskoleprovet när man redan har fått behörighet från folkhögskola?

– Den främsta anledningen är att du får tillgång till ytterligare en urvalsgrupp, oavsett vilken utbildningsform du kommer från. Du konkurrerar då även med de som har gjort högskoleprovet och inte bara de som har studieomdöme från folkhögskolan, exempelvis. Du kanske inte heller är nöjd med ditt studieomdöme och tror att du kan få ett bättre resultat genom att skriva provet.

– Att bara göra högskoleprovet ger inte behörighet för högskolestudier, men har man redan grundläggande behörighet kan man förbättra sina chanser att komma in på utbildningen man vill gå. Dessutom kan resultatet på högskoleprovet användas för att skilja sökande åt som har samma studieomdöme, om inte platserna räcker till alla.

Är det extra viktigt att göra högskoleprovet när man gått på folkhögskola?

– Ja faktiskt! Det har att göra med att urvalsgruppen för folkhögskola är ganska liten. Om det är få sökande till en utbildning från folkhögskolans urvalsgrupp och väldigt många sökande från de andra urvalsgrupperna, kommer det också bli färre som antas från folkhögskolan.

– Högskoleprovet är som sagt bara giltigt i kombination med grundläggande behörighet och motsvarar meritvärdet du har med dig från antingen gymnasiet eller folkhögskolan. Om man har lika meriter med de övriga som har gått på folkhögskola, kan högskoleprovet användas som särskiljare. Alltså bara om det är så att ni har samma merit eller studieomdöme, då får du ett plus om du även har gjort högskoleprovet.

Okej, så om det bara är två personer som söker till säg, läkarprogrammet från folkhögskola, kan jag inte komma in då?

– Det skulle kunna bli svårt. Om det är en procentuellt stor skillnad med många som söker från gymnasiet och få från folkhögskola är det svårare. Det beror helt enkelt på hur många utbildningsplatser det är och vilka det är som söker, vad de har för studiebakgrund.

– Ett tips kan vara att kolla hur antagningsstatistiken på Universitet- och högskolerådet (UHR) ser ut. På de stora utbildningarna blir det i princip alltid platser till folkhögskolans urvalsgrupp, medan mer udda utbildningar med färre sökanden kan vara svårare att bli antagen till.

Förutom att göra högskoleprovet, kan man göra något annat för att förbättra sina chanser?

– Ja, det är vanligt att man använder sig av något som kallas "kompissök". Då ber man alla sina klasskompisar på folkhögskolan som är behöriga att söka till den utbildning som man själv vill gå. På så vis blir urvalsgruppen för folkhögskola större och fler från gruppen kommer antagligen komma in på utbildningen.

Vad är viktigt att tänka på inför att man ska skriva högskoleprovet?

– Det är självklart bra att förbereda sig så mycket man kan genom att öva på gamla prov exempelvis. Du kan också be dina lärare att ni gör det tillsammans om du vill, folkhögskolorna brukar vilja hjälpa till! Många folkhögskolor har dessutom inplanerat att man arbetar tillsammans med högskoleprovet under en period.

– Och kom ihåg att anmäla dig till provet i tid, det går att skriva både en gång på hösten och en gång på våren.

Hur går det till när man söker till universitetet med både högskoleprov och intyg från en folkhögskola? Behöver jag göra något själv?

– Nej det sker automatiskt! Man konkurrerar i alla urvalsgrupper som man är behörig i. Du kan i princip inte förlora något på att skriva högskoleprovet utom lite tid och pengar, så mitt tips är att testa!

Fakta om högskoleprovet

Högskoleprovet ges två gånger per år och är ett studiefärdighetsprov som används vid urval till högskolan. UHR ansvarar för att provet tas fram och beslutar om resultat på provet.

Nästa anmälningsperiod öppnar den 13 augusti 08:00 och stänger den 20 augusti 23:59:59 2024.

Läs mer om högskoleprovet på studera.nu (nytt fönster)