Kille i tjugoårsåldern står på en mörk scen med mikrofon i handen. Han har läderjacka, glasögon och mörkt hår med lugg.
Efter två år på Nordiska Visskolan i Kungälv, strax utanför Göteborg, är Björn Jerbo redo att spela in sitt debutalbum.

Ett kliv in i musikbranschen

Björn Jerbo tog ett kliv in i musikbranschen med Nordiska Visskolan. Efter att ha gått Visskolans grundutbildning fortsatte han direkt på Visskolans fördjupningskurs: “Som en yrkespraktik för att få ditt artisteri på stadig bana”, säger han. Nu är han redo att spela in sitt debutalbum.

Innan Björn Jerbo gick Nordiska Visskolan spelade han mest gitarr på hemmaplan. Nu har han rest på gruppturné runt om i Norden och arrangerat sin egen solokonsert, med sina egna låtar. Snart är han redo att spela in sin första skiva.

– När jag sökte Visskolan hade jag spelat musik i två år. Jag hade ingen scenvana alls och kände mig extremt långt ifrån de som kallade sig för musiker och låtskrivare, berättar Björn Jerbo.

På Visskolans grundutbildning i Kungälv, strax utanför Göteborg, fick Björn Jernbo stå på scen och uppträda med egna låtar framför många olika publiker.

– På Nordiska Visskolan fick jag skapa och utveckla mitt personliga uttryck. Jag fick ett helt lexikon med ord och begrepp som gör att jag kan förstå och analysera mina och andras texter, musik och framföranden, berättar han.

– Vi spelade konserter ihop och i slutet av året gjorde vi en turné.

Fördjupningskurs på distans

Björn sökte vidare till Visskolans fördjupningskurs, en ettårig distanskurs med platsförlagda träffar. Kursen riktar sig till de som brinner för musiken och som har erfarenhet av att stå på scen, skriva, spela och sjunga sedan innan.

Fördjupningskursen ger mycket frihet att välja vad man vill jobba med individuellt, samtidigt som att man får regelbundna lektioner med workshops och gästlärare tillsammans samt individuell handledning i text och musik.

– Fördjupningskursen har varit som en yrkespraktik för mig. Jag har kunnat testa att arrangera, giga och behandla musiken som ett riktigt arbete utan att behöva göra det ensam, berättar Björn Jerbo,

– Det har minskat känslan av att "riskera allt" för att få hålla på med musik och det har fungerat som en stötdämpare som gjort fallet in i världen utanför CSN-stöd mjukare.

Björn Jerbo har bland annat använt året till att skriva klart sitt debutalbum. Nu förbereder han sig för att spela in första låten i studio. Samtidigt arrangerade han sin första egna konsert med band, fotografer och ekonomiskt stöd från Göteborg Stad.

Är du nyfiken på Nordiska Visskolans utbildningar?

Nordiska Visskolan den enda visutbildningen i Norden och ett nav för den nordiska visan. Många aktiva visartister har gått på skolan och våra lärare är aktiva och framstående inom genren. Visskolan ligger i Kungälv, med närhet till Sveriges vishuvudstad, Göteborg.

Läs mer på Nordiskas folkhögskolans hemsida eller boka in ett besök direkt med kursansvarig. Vi håller Öppet hus flera gånger per termin.