Kursen utgår från din egen vilja att berätta. Låt dina upplevelser och erfarenheter leda dig vidare i ditt skapande, och med hjälp av kameran gestalta känslor och berättelser. Med hjälp av diskussioner utvecklar du din förmåga att diskutera och resonera kring dina och andra klasskamraters fotografiska projekt.
Fokuset på denna kurs ligger även här på att leda dig vidare i ditt fotografiska arbete. Inriktningen på projektterminen är att du arbetar utifrån ett eget fotografiskt projekt. Du kommer få kunskaper i form av föreläsningar och samtal om hur man kan arbeta inför utställning och bokproduktion. Vi kommer att titta på hur andra Fotografer/konstnärer arbetar med utställningar samt bokprojekt.
Under terminen arbetar vi med bland annat med dummy till bok eller skiss och planering inför utställning. Du väljer själv ditt huvudsakliga fokus. Kursen kommer att ge dig en inblick i att arbeta med konstnärliga processer inom fotografi.
Undervisningen är till stora delar projektbaserad. Terminen är uppdelad i olika kursmoment där teori och praktik varvas med individuella handledningar, gruppkritik (kritikklass), föreläsningar och olika uppgifter. Kursens huvudsakliga syfte är att få deltagaren att bli mer självständig i sitt konstnärliga fotografiska arbete eller till förberedelse för högre fotografiska studier.
Stora delar av undervisningen bedrivs via nätet där föreläsningar kan ses samt där vi möts och träffas regelbundet.
Kursplan
- Tre obligatoriska träffar på plats på Katrinebergs folkhögskola samt träffar på nätet via videosamtal. Varje vecka har vi kritikklass, handledningssamtal eller diskussion i det öppna forumet i det virtuella klassrummet.
- Olika uppgifter löper under hela terminen. I det virtuella klassrummet följer du föreläsningar och samtalsforumen med mera. Projekt laddas upp på nätet och vi diskuterar materialet tillsammans.
- Du kommer att få hjälp och stöd under din resa i din fotografiska process och även utmanas.
En viktig del av utbildningen är att vi arbetar på ett inkluderande sätt och ger varandra stöd. Utbildningen förutsätter jämställdhet, delaktighet och allas lika värde. Miljön ska vara tillåtande med respekt och nyfikenhet för allas individuella arbetsprocesser. Vi skapar ett tryggt rum för den skapande processen och värdesätter diskussioner där vi kritiskt ifrågasätter invanda normer och strukturer.