Markus tycker att det behövs fler vuxna som kan hjälpa unga till en meningsfull fritid. Och han vet redan vad han själv vill göra efter fritidsledarutbildningen.
Kännetecken
Kursens kännetecken är:
- relationspedagogiskt perspektiv
- teologisk och etisk reflektion
- själavård som integrerar teologi och psykologi
Flexibel studieform
Kursen genomförs på halvtid under 2 läsår. Varje termin innehåller tre kurstillfällen på Liljeholmen om vardera tre dagar. Däremellan bedrivs studierna på distans, enskilt och i grupp, med tillgång till handledning via nätet.
Kursinnehåll
- Diakonins grund
Vi studerar bibeln, kristen tro och etik samt kyrkans liv i historien. Teologisk och etisk reflektion. Här ingår ämnen som bibelkunskap, troslära och etik.
- Möta människor
Kyrkans unika själavård integreras med psykologi för att hjälpa människor att hantera kriser, skam och skuld. Samtalet som verktyg betonas i kursen. Vi läser om grupprocesser och får tillfälle att reflektera över och bearbeta den egna grupprocessen. Här ingår ämnen som själavård, utvecklingspsykologi, samtalskonst och beröringsmassage.
- Praktik
Genom studiebesök och praktik (120 timmar) lär vi känna olika diakonala verksamhetsområden. Här ingår ämnen som diakoni och andaktspedagogik.
- Tematiska studier i diakoni
Olika ämnen som knyter an till människors utsatthet i livet; funktionsnedsättning, missbruk - kriminalitet, åldrande - demens, integration, sexualitet, psykisk ohälsa, lidande och död. Vi reflekterar över hur individ, familj och omgivning påverkas och hur diakonin kan stödja och hjälpa.