Två år på landsbygden fyllda av film, teater och internatliv? För Oscar Wahlberg, 20 år, lät det som drömmen och han packade sina väskor och flyttade ut till Wik utanför Uppsala för att gå på folkhögskola. Nu är han inne på år två. – Förra året hade jag ingen tanke på att försöka satsa på film eller teater, men intresset har tagit över mer och mer. När man bor här kan man vara kreativ dygnet runt.
Att samlas kring lägerelden och berätta historier för varandra är en tradition som återkommer i de flesta kulturer. Berättelser kring elden kan vara ett sätt att föra vidare traditioner och släktskrönor men även ett tidsfördriv eller ren underhållning. Behovet av att dela med sig av sina upplevelser är också en anledning och ibland förs berättelser vidare för att upplysa och varna..
Mary Shelleys “Frankenstein” är ett exempel på en historia som kom till runt brasan en sommarkväll 1818, då extremvädret tvingade henne och en grupp vänner att tillbringa mestadels av tiden inomhus istället för ute i den vackra naturen. Vännerna utmanade varandra i vem som kunde hitta på den värsta skräckhistorien och berättelsen om den unga forskaren Frankenstein och hans skapelse var den enda som blev publicerad och därmed finns kvar idag. Men vad är det som gör vissa berättelser mer fängslande än andra? Är det själva berättelsen eller sättet den framförs på? Eller är det för att jag känner igen mig i vissa historier men inte i alla? Kan jag berätta en historia och få den att verka ytterst personlig trots att den inte är min egen?
Under en vecka bestående av praktiska berättarövningar, utforskar vi berättelsens uppbyggnad och kraft. Vi kommer utgå från berättelser som fängslat oss men även historier ur våra egna liv och prova olika metoder för att vässa våra verktyg. Kursen kommer innehålla hur en berättelse struktureras, hur man kan gå tillväga för att hitta dess kärna - essensen - så att det som kommer fram verkligen är det vi ville framföra.
Veckan avslutas med en berättarkväll då deltagarna får dela med sig av sitt arbete, runt en lägereld.
Kursen leds av Marie Parker Shaw, i Storbritannien utbildad skådespelare och regissör, som nu frilansar som regissör runtom i Sverige på stadsteatrar, länsteatrar och fria grupper. Parallellt med regin har Marie alltid undervisat, bland annat på Fridhems Folkhögskola, Östra Grevie Folkhögskola och Malmö Teaterhögskola.