Eftersom jag inte alls kommer ifrån den här världen var det jättebra hantverksmässigt att jag hade gått en teaterfolkhögskola innan jag gick på teaterhögskolan, säger skådespelerskan Amanda Jansson. Foto: Oskar Laring & Matilda Källström
Ensemblearbete är pulsen i vårt skapande oavsett om vi arbetar med teater eller film; teater och filmdrama är en symfoni av samarbete, och vår utbildning betonar vikten av att skapa tillsammans för att utvecklas konstnärligt. Det bästa sättet att lära sig skådespeleri är att skådespela. Mycket. Träna ditt instrument, jobba med dig själv och öppna dig för andra. Att upptäcka dynamiken mellan dig själv, rollen, dina motspelare och medarbetare och hitta fram till samspelet som gör skådespeleriet levande.
Du får gedigen träning i närvaro på scen och framför kameran, övar din förmåga att beröra och vara lyhörd för dig själv och andra. Genom att pröva nya saker, spela många olika roller och ge och få feedback från kamrater och lärare skaffar du dig värdefull erfarenhet.
Vi sätter berättandet i centrum för vår undervisning. Readings, textanalys, karaktärsstudier och det praktiska repetitionsarbetet på golvet utgör grunden för rollgestaltning och de sceniska och filmiska uttrycken. Det är i gestaltandet av berättelsen som du, tillsammans med dina kurskamrater, finner de väsentliga sammanhangen och förstår rollens riktning, handlingar och vilja.
UPPLÄGG
Utbildningen är tvåårig, bedrivs på helfart och leds av erfarna teater- och filmlärare med branscherfarenhet. På scen får du arbeta med både klassisk och nyskriven dramatik och träna på olika sceniska uttryck och genrer.
Parallellt med pjäsrepetitionsarbeten och filminspelningar arrangeras regelbundna seminarier, lektioner och workshops inom olika ämnen, såsom intimitetsträning, scenframställning, rörelse för scenisk och filmisk gestaltning, teaterhistoria, grundläggande teknik, samt kännedom om kropp, andning och närvaro.
Tillsammans med filmutbildningen får du kontinuerlig träning i att arbeta på studiogolvet, tolka filmmanus, kommunicera mellan olika yrkesroller på inspelningsplatsen, utforska samspelet mellan skådespeleri och regi, samt förstå vad det innebär att spela mot kameran.
Förutom detta ingår delkurser i form av projekt eller workshops under ledning av erfarna gästlärare. Dessa kan exempelvis fokusera på dans, speciella filmskådespeleritekniker, röst och kropp, sång som berättarform, burlesk, mim och scenframställning.
Tillsammans med filmutbildningen får du kontinuerlig träning i att arbeta på studiogolvet, tolka filmmanus, kommunicera mellan olika yrkesroller på inspelningsplatsen, utforska samspelet mellan skådespeleri och regi, samt förstå vad det innebär att spela mot kameran.
GÄSTLÄRARE OCH FÖRELÄSARE
Vilka gästlärare som kommer varierar från år till år. Vi tillfrågar personer som har fullt upp i ett aktivt yrkesliv så man får passa på när man får loss dem. På vår hemsida kan du läsa om vilka gästlärare och föreläsare vi har haft på besök de senaste två läsåren. Här är några exemple:
Amanda Ooms, skådespelare med medverkan i ett stort antal svenska och internationella långfilmer och TV-serier. Favoritskådespelare till mästerregissören Jan Troell och har spelat mot legendariska skådespelare som Donald Sutherland och Sylvester Stallone.
Bianca Cruzeiro, skådespelare och regissör. Känd för sina roller i filmer som "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann" och nytolkningen av Harry Martinsons ”Aniara". Regisserat vid Uppsala Stadsteater, inklusive föreställningen "Real Talk”.
Tana Maneva, performanceartist och regissör. Skapat ett 20-tal performances för Teater Giljotin som kombinerar Butoh, performance och teater. Verk som "Strange Development," "Concealed Party" och "Emergency Exit" har förnyat svensk scenkonst.
HUR SER DAGARNA UT?
Skoldagarna är 9-15.30 varje vardag. Utöver det krävs tid för repetitioner, läxor och filminspelningar under särskilda omständigheter, som till exempel kvällsljus. Utbildningen kräver full satsning och att du kan delta helhjärtat i alla kollektiva teaterprocesser.
PASSAR DIG SOM…
Utbildningen vänder sig till dig som är över 18 år, vill studera på folkhögskola och vill utvecklas inom skådespeleri. Du gillar utmaningar och teamwork. Du är öppen för dina egna och andras idéer och vågar testa det okända. Du har lätt för att leva dig in i andra människor och tycker om att uttrycka dig med din kropp och röst.
LÄRARE PÅ UTBILDNINGEN
Alexander Onofri är verksam som film- och teaterregissör, manus- och romanförfattare. Han är utbildad vid Dramatiska Institutet (nuv. StDH) i filmregi. Han har gjort flera prisvinnande dokumentär- och kortfilmer samt utvecklat manus för långfilm och ett flertal tv-serier.
Mia Pettersson undervisar i skådespeleri, regi och textanalys på Skådespelarutbildningen och Filmutbildningen, och hon är också samordnare för alla skolans kulturutbildningar. Mia är lärare och var tidigare regissör och en av cheferna i teaterföreningen Teatertaket i Uppsala, där hon också var verksam som skådespelare. Mia har också frilansat som pedagog, skådespelare, improvisatör och föreläsare.