Ola Gustavsson går fritidsledarlinjen på folkhögskola. En varierande utbildning som innehåller allt från psykologi till isvaksbad.
Öppet för sen ansökan. Återkoppling på sena ansökningar sker efter 7 augusti.
Utbildningen har två profiler, och riktar sig till kommunal öppenverksamhet med mångfaldsprofil, respektive församlingstjänst i Svenska kyrkan.
Utbildningens 50 poäng (50 veckor) kompletterar de utbildningspoäng du har från din yrkeserfarenhet.
De 50 studieveckorna ligger utspridda under en tvåårsperiod. Utbildningen är integrerad med din aktuella anställning i kommunal verksamhet eller i Svenska kyrkan. Deltagare på kursen måste ha ett medgivande från arbetsgivaren för att gå utbildningen, då ett projekt på arbetsplatsen ska genomföras under studietiden.
Efter avslutad utbildning med godkänt resultat utfärdas ett utbildningsbevis för Fritidsledarutbildningen.
LÄRARE PÅ UTBILDNINGEN
Johannes Markström: ”Mina ämnen är: Sociologi, Samhällskunskap, Pedagogik, Församlingspedagogik m.m. Jag undervisar på Fritidsledarutbildningen och Allmän Kurs. Jag har ett tänkande om lärande som är socialkonstruktivistiskt dvs att lärandet sker genom kommunikation mellan individer i en historisk miljö. Detta gör gruppen, samtalet, rummet och tidpunkten till viktiga delar i min undervisning och folkhögskoleformen känns väldigt ”rätt” för mig.”
Kjell Carles: “Mina ämnen är: Teologi, Livsåskådning, Filosofi och Pedagogik. I huvudsak undervisar jag på fritidsledarutbildningen och emellanåt gör jag gästspel på Svenska kyrkans grundkurs. Att vara folkhögskollärare och befinna sig i det vi kallar folkbildning är att ständigt vara i ett flöde bestående av möten och erfarenheter. Att i dessa flöden få vara med om att ”vandra med” tillsammans med den eller de man möter och då växa och erövra nya kunskaper och insikter är både inspirerande och många gånger överraskande. Som lärare önskar jag att jag i mina möten så långt det är möjligt efterleva vad Henri-Frederic Amiel sa: ”Konsten att undervisa är att veta hur man uppmuntrar.”