Music Management

Ansökan stängd
Skola:
Fryshuset folkhögskola
Plats:
Stockholm - Stockholms län
Längd:
< 1 år
Studietakt:
Ej angivet
Kurstyp:
Profilkurs, Distanskurs
Ansök senast:
Ansökan är stängd

Lediga platser: Nej

Studiestödsnivå (CSN): Ej studiestödsberättigad

Internat: Nej

Kurstid: 10 sep 2024 - 12 nov 2024

Träffar:
10 obligatoriska nätträffar
1 frivillig träff

Kontakt: Music Management

E-post:
Rita.Criborn@fryshuset.se

Under kursen får du den kunskap du behöver för att kunna navigera inom musikbranschen och skapa en hållbar plattform för ditt eller andras musikskapande.

Vi riktar oss till dig som vill bli eller redan är manager, artist, låtskrivare eller producent. Kursen består av en mix av workshops, vetenskap och beprövad kunskap. Till varje kurstillfälle bjuder vi in ledande experter från musikbranschen för inspiration och samtal.

Kursen bedrivs helt online via plattformen Zoom så att du kan delta från vart du än bor. Det första kurstillfället genomförs fysiskt på plats på Fryshuset Stockholm. Men har du inte möjlighet att delta fysisk kommer du även här kunna delta via Zoom. Deltagandet är aktivt och kräver att du har tillgång till webbkamera och hörlurar. Du behöver närvara vid minst av 50% av tillfällena för att bli godkänd i kursen och erhålla ett diplom. 

Kurstillfällen

Tid för varje kurstillfälle är 17:30 – 19:45.  Alla tillfällen är obligatoriska. Du behöver närvara vid minst av 50% av tillfällena för att bli godkänd i kursen och erhålla ett diplom. 

Kurstillfällen:
10 sep, 17 sep, 24 sep, 1 okt, 8 okt, 15 okt, 22 okt, 29 okt, 5 nov & 12 nov
 

Innehåll

Musikbranschens möjligheter, utmaningar och trender
Vilka möjligheter finns det att jobba med musik i dagens musikbransch. Vilka utmaningar kan jag ställas inför och vilka utmaningar finns det i stort i branschen? Vi går även igenom några av de största trenderna idag. Detta för att du ska få en bred bild av hur landskapet i branscher ser ut och ge dig en inblick i hur du fortsatt kan navigera dig i din karriär. Samt för att du ska få en förståelse för hur du kan använda dig av kursens fortsatta innehåll.

Överblick av branschens aktörer
Vilka olika aktörer finns det i branschen, vad gör respektive och hur kan de hjälpa mig? Vi går igenom aktörer så som skivbolag, förlag, bokningsbolag, management m.fl. och tittar mer på vad respektive gör. 

Music Management – att utveckla en långsiktig karriär
Att utveckla en långsiktig karriär oavsett om du är kreatör eller vill jobba som t.ex. manager kan både vara svårt och ta tid. Hur kan man tänka kring att planera, strukturera upp sitt arbete och få det gjort? Här tittar vi mer på tidsplanering, kommunikation, målsättning och hur man kan lägga upp en strategisk plan

Att tjäna pengar på musik
Vilka olika intäktskällor finns det för att kunna tjäna pengar på musik? Vi går igenom olika former av pengaflöden. T.ex. från streaming, live, samarbeten m.m. Både för att förstå vart pengarna kommer ifrån, och för att se vad du behöver göra för att pengarna ska komma in.

Hållbar karriär – Förväntning och hälsa
För att kunna skapa en långsiktig karriär behöver du tänka på dig själv och dom runtomkring dig. Hur kan du tänka kring förväntningar på dig själv, hantera press från andra och sätta din hälsa i fokus? Vi går igenom hållbar tidsplanering, kommunikation och att ta obekväma samtal med olika parter.

Musikbranschens avtal
Vilka olika avtal finns i branschen, varför finns dom och vad betyder dom? Vi tar upp exempel på vilka avtal som behövs för att t.ex. släppa en låt, spela live eller få en låt placerad i en reklamfilm. Vi kommer även gå igenom hur det rent praktiskt fungerar att ta fram ett avtal.

Live – boka och planera gigs
Livespelningar kan vara en stor del av en artists intäkter – men hur kan man tänka kring att boka spelningar, hur ser planeringen ut och vilka aktörer jobbar med live? Hur kan man gå till väga om man inte jobbar med en bokare, utan behöver boka spelningar på egen hand?

Nå ut med musik – Digitala plattformar och sociala medier
Hur når jag ut med musik på digitala plattformar och hur kan sociala medier hjälpa till med detta? Att bygga ett following på sociala medier och hur man kan tänka för att skapa content och engagemang. Vad är viktigt att tänka på när man kommunicerar med sin publik, måste man finnas på alla plattformar? 

Internationella möjligheter
Tack vare tekniken och digitala plattformar är musikbranschen idag en global marknad och du kan nå ut med musik till världens alla hörn. Hur kan man tänka för att nå utanför Sverige, finns det aktörer som kan hjälpa mig? Här går vi igenom exempel på hur du kan nå utanför Sveriges gränser med din musik.

Bygga nätverk och relationer
Hur kan du se till att bygga ett team, skapa nya kontakter och bygga ett nätverk av likasinnade runt dig? Här går vi igenom hur man kan tänka för att skapa relationer, hur man kan kommunicera via olika plattformar för att bygga ett nätverk. Vi kommer även prata om hur du kan använda dig av kursens innehåll i din fortsatta karriär och vilka möjligheter det finns efter kursens slut.

Antagningskrav

Inga förkunskaper krävs, men ett kriterium för att bli antagen till kursen är att du har ett starkt och seriöst intresse för att lära dig mer om musikbranschen. Kursen riktar sig primärt till dig som vill bli eller redan är manager, artist, låtskrivare eller producent.

Du behöver ha tillgång till:

  • En dator med internetuppkoppling
  • Webbkamera
  • Hörlurar/headset 

Övrig information

Vid för få ansökningar vid kursstart kan kursen ställas in.

Fryshuset folkhögskola

Fryshuset folkhögskola vill öka deltagarnas kompetens och stärka deras tro på sig själva och förbereda för högskolestudier eller yrkesutbildningar.

Läs mer om skolan

Postadress:
Fryshuset folkhögskola
Box 92022
120 06 Stockholm

Besöksadress: Mårtendalsgatan 2-8

Telefon: 08-691 76 00 (Fryshusets växel)
E-post: folkhogskolan@fryshuset.se
Webbadress: https://fryshuset.se/verksamhet/fryshusets-folkhogskola