Stina menar att hon var hopplös redan på högstadiet, i gymnasiet hoppade hon av. Men 2003 hittade hon äntligen till Mora folkhögskola och resten är historia. Idag arbetar hon själv som lärare på en folkhögskola.
NPF estet erbjuder extra stöd i din studiesituation i form av mer lärarledd tid, stödperson i klassrummet vid helklass, egen avskärmad arbetsplats, låsbart skåp under skoldagen samt undervisning främst i hemklassrum.
Vi arbetar till viss del tematiskt och ämnesöverskridande, där mötet och gemenskap med andra är centralt. Du studerar i din egen takt på den nivå du befinner dig i nära samråd med studievägledare kring din studieplanering.
För att söka Allmän kurs NPF – Estet har du en dokumenterad neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF-diagnos) utan utvecklingsstörning.
Utbildningen ökar din förståelse för samhället och samhällsfrågor. Kurstiden varierar beroende på vilka förkunskaper du har. Ett år är den kortaste kurstiden för att få ett studieomdöme. Tidsomfattningskravet och innehållskravet styr utbildningens längd. Studieomdömet används för att söka högre utbildning, och kan användas först då tidsomfattningen är uppnådd. Vilka kurser och hur lång tid du behöver läsa tydliggörs vid terminsstart i samtal med studie/yrkesvägledare.
Mål för utbildningen
En förutsättning för att du ska lyckas med studierna och dina mål på allmän kurs är att du har en egen önskan om att studera och är beredd att tillsammans med andra deltagare och lärare söka kunskap samt mötas i samtal och diskussion kring lärandet.
- Grundläggande och/eller särskilda behörigheter för högre studier vid yrkeshögskola, högskola eller universitet
- Kunskap om FN:s globala mål, Agenda 2030
- God studievana inför högre studier
- Stärkt i att arbeta tillsammans med andra
- Stärkt självkänsla och självförtroende
- Stärkt i självständigt arbete med eget ansvar.
Utbildningens innehåll
Utbildningen ger dig möjlighet att uppnå grundskole-/gymnasiekompetens i de gymnasiegemensamma ämnen som krävs för grundläggande behörighet till högre studier. Utbildningen utgår från de studerandes intressen, förkunskaper och samhället omkring oss.
Den estetiska delen i utbildningen utgår från de studerandens egna intressen inom exempelvis bild, foto, film, textil, musik med mera. Syftet med den estetiska delen är att öka kreativiteten och därmed underlätta för inlärning av teoretiska ämnen.