Ett halvår efter att Mi slutade på Löftadalens folkhögskola skriver hon musik till Wirénkvartetten, en av Sveriges bästa kammarmusikensembler.
Lärare och coacher 2024/2025
Anna Larsson
Richard Hetherington
Fredrik Burstedt
Tobias Ringborg
Stefan Johansson
Charlotte Hellekant
Märit Bergvall
Karin Bengtsdotter Olsson
Anna Hanning Häggström
Pia Giger
Innehåll och mål
• Att välja roll och provsjungningsrepertoar – Anna Larsson, Karin Bengtsdotter Olsson, Anna Hanning, Pia Giger
I ansökan anger du två – tre förslag på roller att studera in. Rollerna ska vara på originalspråken tyska, franska, engelska, svenska eller italienska. Parametrar att tänka på vid val av roll: Den ska kunna sjungas (röstligt) inom några år och inte ligga för långt bort i tiden. Det är bra om det är en repertoaropera, dvs en opera som ofta sätts upp på Europas operahus. Under kursens första träff får du presentera några delar ur rollerna och vi diskuterar vad du ska satsa årets arbete på. I slutet av kursen ska du kunna en roll i sin helhet, du ska ha gjort noggrant språklig och musikaliskt arbete samt provat att arbeta med olika regissörer på delar ur rollen. Har du en kortare roll kan det vara möjligt att studera in ytterligare en roll. Parallellt med rollinstudering arbetar du med provsjungningsrepertoar och auditionteknik.
• Att sjunga med dirigent – Fredrik Burstedt och Tobias Ringborg
Att följa och leda en dirigent och att läsa dynamiska och fraseringsmässiga förslag i stunden.
• Rollen och operan i ett historiskt perspektiv, sångteknik förr och nu – Stefan Johansson
Stefan Johansson berättar om den roll du studerar in, spelar historiska exempel och pratar om gamla sångares teknik, textning och hur operasång har förändrats genom tiden.
• Regissören får gå loss – Charlotte Hellekant och Märit Bergvall
Regissören utmanar dig i din rollinstudering. Du ska både kunna anpassa dig och samtidigt hitta din egen plats för att stå för slutresultatet.
• Coaching och instudering på internationell nivå – Richard Hetherington
Här får du känna på att jobba med en operacoach som har lång erfarenhet av de största dirigenterna och sångarna vi har idag men också med unga sångare och Covent Gardens operastudio.
• Sångteknik – Anna Larsson, Karin Bengtsdotter Olsson, Anna Hanning
Enskilda lektioner och masterclass.
• Tid med repetitör – Pia Giger
• Konserter
Höstterminen avslutas med en konsert i Härnösand. Vårterminen avslutas med en konsert i Stockholm med inbjudna agenturer, dirigenter och operachefer.