Du får lära dig att förbereda och genomföra inslag i olika format – både personliga och faktabaserade med hjälp av journalistiska arbetsmetoder och etiska spelregler. Du får öva dig i att skapa dramaturgi och att gestalta din berättelse med språk och ljud. Slutprojektet är ett poddavsnitt där du tillämpar kursens olika byggstenar.
Målgrupp
Den här kursen är tänkt för dig som vill producera en egen podcast. Du kanske är aktiv i en förening där det finns en ocean av berättelser som väntar på att bli hörda. Eller har du ett specialintresse som du vill dela med dig av? Du kanske har jobbat som skrivande journalist och vill omvandla ditt berättande till ljud. Eller är du kommunikatör som behöver bli en fena på att skapa poddar med bra dramaturgi?
Du som söker behöver ha god datorvana och vara bekväm med att använda olika digitala redskap och plattformar. Du kommer att jobba självständigt med digital ljudredigering och som stöd använder vi Moderskeppets instruktionsfilmer.
Det är viktigt att du har tid och möjlighet att prioritera att delta aktivt i kursen.
Kursupplägg
Kursen ges helt på distans, med digitala träffar för lektioner, seminarier och workshops i Google Meet varje torsdag.
Varje vecka finns erbjuds lärarledd handledning på schemalagda tider. I kursen ingår även att bidra med underlag för gemensamma diskussioner i klassen. Undervisningsformerna varierar mellan helklass, mindre grupper och individuell handledning.
Du får successivt utforska den egna rösten, göra intervjuer och använda miljö och effekter för att skapa en levande berättelse med ljud.
Moment under kursen är bland annat:
- Poddformatet
- Teknisk utrustning
- Inspelningsmetod
- Ljudredigering
- Det talade språket
- Research och intervjuteknik
- Dramaturgi och gestaltning
- Planera och genomföra kortpoddar i olika format
- Planera och genomföra en egen podcast
- Publicering på digitala plattformar
- Marknadsföring
- Etik och juridik
Du arbetar självständigt med de olika uppgifterna i en till tre veckor. För den avslutande uppgiften avsätts längre tid.
Kursupplägget förutsätter att du som deltagare medverkar genom att lyssna och ge respons på kurskamraternas arbeten och att bidra till samtal och diksussioner. Kort sagt – du förväntas vara en aktiv deltagare på kursen. Efter varje inlämning får du också personlig återkoppling av din handledare.
Lärare
Elisabeth Cederblad är kursansvarig och arbetar som lärare, huvudsakligen i radiojournalistik, på Ljungskile folkhögskola. Tidigare har hon arbetat på Sveriges Radio i över 20 år, framför allt som nyhetsreporter och programledare på P4 Väst. Hon har också erfarenhet som reporter och producent från Studio 1 i P1, P4 Extra och Ring P1.